Vrijwilligerswerk in Oeganda

First impression Uganda

Dag 1. Ik ben aangekomen in Uganda! Met de vlucht is alles goed gegaan, gelukkig geen vertraging gehad en meteen mijn eerste Ugandese vriend gemaakt in het vliegtuig. Ik heb hem kauwgum geïntroduceerd, want dat kende hij niet maar… hij wilde wel graag een poging wagen. Ik had hem nog gewaarschuwd dat het een beetje heet kon worden en zijn gezicht sprak boekdelen! Nog nooit iemand zo grappig zien kijken bij het eten van een kauwgumpje.

Bij het vliegveld werd ik opgewacht door Inge, zij is de coördinator in Uganda van Doingoood (de organisatie via wie ik hier ben). Op weg naar het appartement was het meteen al WAUW. Uganda is precies het Afrika van de tv. Chaos op de weg, overal boda boda’s (brommers om je te vervoeren, daarover straks meer), kleine hutjes en winkeltjes langs de weg met tien Oegandezen ervoor die een beetje zitten te chillen heel de dag en rondscharrelende kinderen.

Eenmaal aangekomen in het appartement heb ik meteen een paar andere huisgenoten leren kennen. Het zijn allemaal hele leuke en gezellige meiden, dus dat gaat helemaal goedkomen deze 6 weken!

Dag 2. De eerste nacht heerlijk geslapen onder m’n muskietennet (wat overigens behoorlijk wat lenigheid vereist om daar tactisch onder te gaan liggen). Vannacht is ook Jennita aangekomen en samen kregen we vandaag een rondleiding door de stad van Inge. En dat betekende dat vandaag ook reizen met de boda boda op de planning stond. Bijna iedereen in Uganda gebruikt dit vervoersmiddel om zich van A naar B te verplaatsen en dat zullen wij dus ook moeten doen! Stel je even het moment voor dat je als 5-jarige voor de eerste keer de Phyton in de Efteling trotseerde en je weet hoe ik me voelde toen ik achterop ging zitten bij mijn chauffeur. Oegandezen zijn over het algemeen behoorlijk lui, maar zodra er iemand achterop hebben zitten gaat er een knop om. Zo snel mogelijk willen ze je naar je bestemming brengen en dit kan op een behoorlijke ruige manier gaan. Dit houdt in van links en rechts inhalen, toeteren naar iedereen die in de weg rijdt, zigzaggend door een rij auto’s en af en toe een geul of een stoep meepakken is ook geen probleem. Bij een rit op de boda boda denk je gemiddeld ongeveer tien keer dat je een aanrijding krijgt maar op de één of andere manier komt het elke keer weer goed (ook al scheelt het meestal een centimeter). Ondanks de spannende momentjes af en toe is het verder wel heel gaaf om op deze manier te reizen!

Morgen ga ik voor de eerste keer naar het project. Ik ben heel benieuwd hoe het daar is en heb er veel zin in om aan de slag te gaan. Een ander meisje uit het huis, Sanne, doet hetzelfde project dus kunnen we elke dag gezellig samen gaan.

Alle eerste indrukken waren heel positief, dus ik ga me hier de komende weken wel vermaken! Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs Marloes

PS. Ik heb ook een foto toegevoegd van mijn eerste vermoorde kakkerlak (YES!).

Reacties

Reacties

karin en meyndert

Ziet er goed uit hoor Marloes!!Succes met je eerste dag bij het project xx

Marissa

Wauw Marloessie dit heb ik even helemaal gemist, maar superleuk; ik volg!

Monique

Gevonden je Blogs, leuk om te lezen en wat fijn dat de eerste indrukken zo positief zijn! Mijn moeder zei altijd: een gewaarschuwd mens telt voor 2. Je hebt je degelijk voorbereid dus dat moet goed komen. Kijk uit naar het vervolg, dat gaat dan vast over je project. Al je bagage ook aangekomen? Hope so! Van hier ook liefs en veel plezier en succes. Geniet van deze unieke ervaring!!!

Marieke

Geniet ervan! Africa is echt een levenservaring;) x

Alexandra

Goed om te horen dat je eerste indrukken goed zijn!

Anna uit Appelscha

Leuk om te lezen dat je je prima vermaakt. Fijne tijd gewenst! -x-

oma

Gelukkig goed aangekomen in Afrika.
Ik had jou wel eens achter op die brommer willen zien
zitten.
Zo te horen gaat het jou daar wel lukken.
Geniet van alles.
Liefs oma

Iris (jaha.. ik lees stiekem ook jouw blog)

Wat een avonturen! Dat belooft wat ????. Leuk hoor, groet

Krizzle

Klinkt goed loesoe!! Have fun daar & ik mis je nu al :'(.

maaike

wat een avontuur!!! leuk om te lezen!! veel succes met alles en vooral veel goeie tijden.

Jorina Warnaar

Hai Marloes, ik volg je ook hoor! Kleurrijke foto's, leuk om je ervaringen te lezen. Een hele fijne, bijzondere tijd met veel nieuwe indrukken en hopelijk veel leuke contacten met de Ugandese bevolking!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!